Monday 17 June 2013

Kisah 2

SESEORANG  telah menceritakan kepada saya, katanya:

Saya mengenali isteri saya pada bulan Ogos tahun 2008. Seingat saya sekitar bulan May dan Jun sebelumnya, saya menerima mesej melalui Friendster (masa itu FB belum menjadi fenomena!) yang bertanyakan beberapa soalan agama. Saya menjawabnya sekadar perlu dan mampu.

Tanpa diduga daripada persoalan itu ia menjadi perbualan dan diskusi agama yang berpanjangan. Saya mulai tertarik dengan sikap beliau yang kritis dan bertanya namun tidak terus menerima, dalam masa yang sama saya juga tahu dia belajar dan bekerja berlatarkan sains perubatan. Barangkali memang pelajar sains dididik untuk kritikal dan sentiasa perlukan bukti saintifik yang sudah teruji dan disahkan berjaya eksperimennya.

Selepas hampir dua bulan berinteraksi dengan kadar sederhana seminggu sekali melalui kotak mesej Friendster dan Yahoo Mail, saya memberanikan diri bertanya apakah dirinya sudah berpunya. Jawapan awal beliau adalah, memang ada yang merisik melalui kawan-kawan dan mahu berjumpa. Namun sikap yang beliau ambil adalah, tidak akan berjumpa dengan sesiapa yang beliau tidak yakin adalah pilihan Allah buat dirinya. Dalam masa yang sama, pertemuan sedemikian seakan memberikan harapan kepada si fulan.

Jadi apa yang beliau lakukan adalah, melakukan istikharah terlebih dahulu memohon petunjuk daripada Allah.

Saya diam. Sedikit kecewa sebenarnya. Namun diskusi kami berterusan namun tidak serancak sebelumnya.

Setelah beberapa lama berbalas e-mel dan mesej melalui Friendster, kami tidak membicarakan langsung mengenai jodoh masing-masing sehinggalah saya kembali bertanya kepada beliau bagaimana keputusan istikharah beliau terhadap risikan seorang pemuda melalui rakan sekerjanya.

Jawapan yang saya terima adalah, “Selepas istikharah saya tidak akan berjumpa dengan beliau. Kerana tidak mahu memberikan harapan kepadanya, lagipun memang tiada kecenderungan kepada beliau.”

Saya lega dan suka sebenarnya. 

Tanpa berlengah saya utuskan sepucul e-mel panjang bagi menceritakan maksud saya untuk menyunting beliau menjadi suri saya. Kebetulan waktu itu adalah cuti hari raya, justeru saya menunggu agak lama sebelum beliau respon e-mel tersebut.

Setelah beberapa kali menyemak e-mel di Cafe Siber baru ada jawapan daripada beliau, rupanya beliau terpaksa bertugas pada hari raya kali ini, itulah menyebabkan beliau tidak menjawab e-mel panjang saya. Jawapannya adalah, beliau akan melakukan istikharah namun dalam masa yang sama, beliau mohon daripada saya sebuah PROPOSAL!

Dalam erti kata sebuah proposal mengenai siapakah diri saya, dan apakah perancangan untuk masa depan dan sebagainya.

Saya terngamam… ini di luar kebiasaan!

Namun hendak dijadikan cerita, saya baru sahaja selesai membawa karya tulisan ulama sasterawan tersohor Nusantara iaitu Prof. Dr. Hamka berjudul Tenggelamnya Kapal Van Der War Wijck dan semangat menulis sedang meluap-luap dalam diri.

Pada hari minggu itu, usai solat Subuh saya mula menulis, menulis dan menulis. Segalanya ditulis, siapakah diri saya sebelum, sekarang dan akan datang. Semuanya ditulis dengan telus dan nyata di situ. Saya hanya berhenti untuk makan, minum dan solat dan akhirnya tulisan tersebut mencapai lebih 50 muka surat dalam masa seharian.

Saya puas dan seronok menulis meskipun keletihan, entah mengapa saya merasakan diri saya bagaikan seorang penulis yang sedang menyiapkan karya agungnya sendiri.

Kemudian saya e-melkan kepada beliau dan menunggu respon. Beliau cetak dan baca. Saya menanti keputusan daripadanya dengan debaran. Kata saya, “Kalau awak kata ya, saya akan segera jumpa ibu dan bapa awak dan jika tidak saya reda, Allah tahu yang terbaik untuk kita berdua.” 

Sehingga itu kami tidak pernah berjumpa.

Dipendekkan cerita, selepas beliau istikharah dan alhamudlillah beliau yakin Allah takdirkan saya adalah calon suaminya. Meskipun pada masa itu saya hanya seorang kerani kerajaan yang sedang mengikuti pengajian kali kedua peringkat Ijazah Sarjana Muda melalui kaedah Pengajian Luar Kampus Kuala Lumpur di bawah sebuah IPTA selepas gagal kali menamatkannya kali pertama sebelumnya.

Bulan seterusnya iaitu bulan Oktober saya berjumpa dengan kedua ibu bapanya, pada blan Novemeber ibu bapa saya datang ke Kuala Lumpur untuk berjumpa dengannya dan pada bulan Disember 2008 kami bertunang, enam bulan kemudian iaitu pada 5 Jun 2009 kami diijabkabulkan, alhamdulillah.

Hasil daripada permintaan beliau kepada saya untuk menulis proposal melahirkan rasa minat yang mendalam dalam penulisan dan saya sedar akan adanya sedikit bakat kurniaan Allah dalam penulisan. Saya pernah janjikan akan bukukan manuskrip proposal yang menjadi ala novel itu dan dijadikan sebagai hantaran kami, namun tidak tercapai.

Sehingga kini pun manuskrip itu tidak diterbitkan kerana ia sangat tidak menepati ciri-ciri novel yang boleh diterbitkan. Namun ada penerbit yang sudi menerbitkan dengan pindaan dan pengubahsuaian namun saya masih tiada kekuatan untuk merubah karya sulung saya itu.

Apapun, saya berterima kasih kepada beliau kerana permintaannya antara yang menyebabkan saya sedar akan sedikit kekuatan dan kelebihan dalam dunia penulisan dan akhirnya pada hari ini saya bergelar seorang penulisa dan berdakwah melalui penulisan.

Habis cerita beliau kepada saya. Komentar saya adalah, “Kepada adik-adik Muslimat di luar sana yang sudah dirisik oleh mana-mana Muslimin, mohon proposal daripada mereka bagi membuat penilaian asas mengenai sikap dan komitmen mereka terhadap sebuah tanggungjawab yang bernama perkahwinan. Kalau proppsal pun tidak sanggup mereka tulis, jangan sangka mereka sanggup untuk menanggung dan bersabar dengan cabaran sebuah pelayaran rumahtangga!”

No comments:

Post a Comment