Monday 17 June 2013

Kisah 3

MERTUA saya tinggal di Tanah Tinggi Cameron sejak tahun 2000 selepas diarahkan berpindah ke Jabatan Haiwan cawangan Tanah Rata, Cameron Highland. Akhirnya mereka berdua mengambil ketetapan untuk bermastautin di sana sehingga sekarang.

Mereka juga membeli rumah dan memulakan perniagaan barangan cenderahati sebelum membesarkan perniagaan kepada restoran makanan selepas bersara pilihan. Masing-masing sekarang mengusahakan perniagaan tersebut.

Semenjak mendirikan rumah tangga dengan anak mereka pada Jun 2009, kami kerap juga pulang ke Cameron Highland dek kerana perjalanan ke sana hanya memakan masa kurang lebih tiga jam setengah. Kalau saya mahu pulang ke Kelantan juga biasanya kami akan memilih melalui Projek Lebuhraya Utara Selatan (PLUS) dan masuk ke Ipoh, melalui Simpang Pulai, lalu Lojing dan terus ke Gua Musang seterusnya ke Kota Bharu. 

Memang agak jauh, namun lebuhraya yang luas dan selesa selain tidak banyak kereta menyebabkan perjalanan pada siang hari menjadi lapang 120 kmj adalah kadar yang selesa untuk dipacu, namun tidak sekali-kali pada waktu malam kerana suasana amat menakutkan.

Kadang-kadang saya akan pulang dengan kereta dan meninggalkan isteri dan anak-anak yang masih bercuti di sana dan saya pulang sendiri dengan bas. Kadang-kadang saya menggunakan bas untuk pulang ke sana apabila mereka bertolak lebih awal daripada saya.
Pada suatu hari, ketika pertama kali menggunakan bas pulang ke Kuala Lumpur saya mendapati majoriti penumpang bas adalah para pelancong asing selain daripada pekerja asing yang bekerja di sana. Sebelum itu saya menghantar isteri dan kedua anak dengan kereta.

Kebetulan beberapa hari sebelum itu hujan turun dengan sangat lebat dan menyebabkan jalan yang sedia mencabar kerana kesempitan dan benar-benar berada di lerengan selain terhimpit dengan dinding gunung yang tidak kejap tanah-tanihnya sekali-kala menyebabkan diri terfikir, betapa tidak selamatnya jalan Tapah ke Cameron sepanjang 55 kilometer itu. Mereka yang pernah melalui jalan tersebut pasti mengetahui apa yang saya maksudkan.

Fizikal jalan yang sememang dari azalinya bagai ular diketuk buluh, dengan struktur jalan yang tidak serata dan banyak lopakan besar di sana sini. Sememangnya ia adalah suatu perkara yang sangat mendukacitakan. Otak saya mula merembes, isu ini perlu diangkat ke ruangan yang sepatutnya bagi diberikan perhatian.

Ya, saya akan menulis ke ruangan Surat Pembaca, sama ada Berita Harian, Utusan Malaysia, Harakah, Metro dan apa sahaja supaya ia mendapat perhatian daripada pihak berwajib.

Apabila sampai ke Cameron dan pada keesokan harinya saya segera pulang ke Kuala Lumpur, saya masih tiada kesempatan untuk menulis. Segera saya catatkan dalam buku catatan yang sentiasa bersama ke mana sahaja saya pergi.

Apabila sampai di rumah kami di Wangsa Maju, Kuala Lumpur saya menulis dengan kadar yang segera. Meletakkan tajuk yang agak kontroversi dan 500 patah perkataan sebagaimana biasa yang diperlukan oleh ruangan terhad itu. Dengan menamakan secara objektif pihak-pihak yang bertanggungjawab maka ia selesai ditulis dan dihantar. Tulisan tersebut seperti di bawah:

Lereng Maut ke Cameron Highland

Oleh Zahiruddin Zabidi 
SETIAP kali pulang ke rumah mertua di Cameron Highland saya akan menjadi gelisah dan resah memikirkan perlu melalui 50 kilometer lebih jalan yang sangat bahaya. 
Jalan yang saya maksudkan adalah jalan ke Cameron Highland melalui Tapah. Keadaan jalan yang sangat sempit di lerengan bukit, kerap kali berlaku tanah runtuh dengan fizikal yang sangat teruk dengan kerosakan dan lopak di hampir sepanjang jalan sangat merisikokan pengguna apatah lagi jalan-jalan tersebut yang bersifat cerunan dan sangat tajam selekohnya. 
Saya tidak faham kenapa sampai saat ini pihak kerajaan negeri atau pusat tidak ambil endah bagi menaik taraf jalan tersebut sedangkan Cameron Highland adalah antara pusat pelancongan yang menjadi tumpuan pelancong hampir setiap hari. Saya memikirkan apakah pendapat mereka mengenai jalan ke pusat peranginan yang diberi imej yang baik kepada mereka sebelum mereka sampai ke sana. 
Kemudian saya terfikir apakah ini kerana Cameron Highland adalah milik kerajaan Pahang manakala sepanjang jalan dari Tapah ke sana pula adalah milik kerajaan Perak yang menyebabkan pihak kerajaan Perak fikir mereka tidak ada keperluan dan kepentingan malah keuntungan jika menaik taraf jalan tersebut. 
Jumlah tiang eletrik juga amat sedikit sehingga pada sebelah malam keadaan menjadi lebih teruk ditambah dengan keadaan jalan yang tidak stabil dan rosak sedangkan jalan tersebut tetap menjadi laluan utama kepada lori-lori yang membawa sayur-sayuran bagi diedarkan di merata tempat. 
Dalam masa yang sama juga, fasiliti tersebut wajar dinikmati oleh kaum pribumi yang menjadi penghuni di hampir sepanjang jalan lereng bukit tersebut. Saya juga mendapati mereka sangat tidak diberi perhatian yang sewajarnya oleh pihak berwajib, paling kurang lampu-lampu jalan di sepanjang jalan tersebut bukan sahaja mampu memberikan kebaikan kepada para pemandu malah ia juga dapat membantu penduduk pribumi di sana dalam pelbagai cara. 
Pastinya pihak kerajaan negeri Perak dan Pahang, TNB dan JKR serta pihak kerajaan Kementerian Pelancongan seharusnya memandang perkara ini dengan serius. Cameron Highland adalah aset pelancongan negara yang tiada galang gantinya andai sudah dilihat cacamerba di mata masyarakat dunia.

Saya menantikan kemunculannya saban hari namun hampa. Justeru saya membuat kesimpulan pihak akhbar tidak berminat memamparkan kisah-kisah sebegini. Namun pada suatu hari seorang sahabat penulis sewaktu bersembang dengan saya melalui ruangan sembang Facebook bertanya, “Isteri tuan orang Cameron Hihgland bukan?”

Saya agak terkejut dan menyangka beliau mengenali isteri saya, “Ya, macam mana tuan tahu?”

Beliau menjawab, “Saya pernah baca nukilan tuan dalam ruangan Surat Pembaca mengenai jalan ke Cameron Highland….”

Saya segera teringatkan tulisan saya tempoh hari, “Oh, jadi surat saya itu memang diterbitkan ya? Macam mana saya boleh terlepas, tuan ingat bila?”

Jawab beliau, “Oh, saya tidak pasti. Namun memang tulisan tuan, masakan saya tidak kenal nama tuan.”

“Dan…,” tambah beliau, “Pihak JKR juga membalas surat tuan tersebut.”

“Iyakah!?” Saya terkejut dan teruja.

Sambung beliau lagi, “Kata mereka, sempena dengan surat ini diterbitkan. Bajet sebanyak RM100,000.00 sudah diluluskan untuk mengelenggara jalan tersebut!”

Alhamdulillah! Akhirnya sedikit sumbangan saya kepada masyarakat dan luahan saya melalui pena pada ruangan dan tempat yang sesuai diberikan perhatian oleh pihak berwajib.

Pada bulan seterusnya, apabila kami sekeluarga pulang ke Cameron Highland dengan kereta. Ternyata banyak jalan sudah ditampal dengan tar yang baru dan kebanyakan lubang sudah ditampal dengan elok. Kadang-kadang saya akan berseloroh kepada isteri saya, “Orang-orang yang melalui jalan ini khususnya orang tempatan perlu berterima kasih kepada saya untuk jalan ini…!”

Saya agak terkilan kerana tidak pernah menatap tulisan tersebut terbit dalam akhbar dan jawapan daripada pihak berwajib juga tidak. Saya cuba mengesannya namun sampai sekarang tidak berhasil. Tidak mengapa, asalkan ia sudah berjasa kepada orang ramai itu sudah cukup bagus dan semoga ia menjadi kebajikan di sisi Allah.

Apa yang saya cuba sampaikan adalah, betapa kuasa penulisan jika ia berada di tempat dan suasana yang tepat ia mampu menerbitkan pengaruh yang kuat. Justeru, dalam akhbar pada masa ruangan yang paling berpengaruh adalah ruangan Surat Pembaca khususnya hal-hal yang berbangkit berkaitan dengan perkhidmatan awam dan sebagainya.

Justeru, jangan memperkecilkan mata pena dan ruangan Surat Pembaca. Kadang-kadang kita tidak perlukan 1000 orang berdemontrasi dan bersusah payah pergi ke Putrajaya dengan membawa sepanduk dan melaungkan slogan-slogan di bawah panas terik mentari… namun cukup dengan ruang yang setepatnya diberikan kepada patah perkataan yang kurang 500 itu. Sudah memadai untuk menerobos jauh ke ufuk tanggungjawab dan kesannya ternyata lebih bermakna, insya-Allah itu kekuasan al-Qalam sebagaimana  yang Allah sebuat beberapa kali dalam al-Quran.

No comments:

Post a Comment