Monday 5 August 2013

Nota Kecil di Akhir Ramadan

ALHAMDULILLAH, sudah masuk tajuk ke-12 penulisan di blog ini dan saya akan terus menulisnya hingga selesai menjadi sebuah manuskrip yang layak dibukukan kelak. Sebenarnya, kesemua tajuk dalam penulisan ini adalah berasal daripada tajuk pada slaid perbentangan saya dalam bengkel penulisan yang dikendalikan sebelum ini di kebanyakan IPTA termasuk beberapa masjid.

Saya mengjangkakan ia mampu ditulis hingga ke bab ke-35 atau 40. Hurain-huraian dalam penulisan ini adalah penerangan-penerangan yang disampaikan dalam bengkel tersebut, jadi saya terfikir kenapa tidak saya olah dan jadikan ia sebuah buku perkongsian dan panduan kepada masyarakat awam?

Sebenarnya saya masih tercari-cari indentiti penulisan saya sendiri sebagaimana para pendakwah dan intelektual yang sudah bertapak kukuh atas manhaj ilmu dan pemikiran mereka seperti Prof Madya Datuk Dr Mohd Asri Zainul Abidin (Dr Maza), Dr Zaharuddin Abd. Rahman (Dr Uzar), Ustaz Hasrizal Abdul Jamil (Abu Saif), Ustaz Pahrol Mohd Juoi, Hilal Asyraf dan beberapa nama lagi.

Saya mula menulis dalam bidang kreatif seperti puisi, cerpen, novel, motivasi, esei dan artikel namun mutakhir ini semenjak saya menyambung pengajian di peringkat Ijazah Sarjana Pengajian Islam pengkhususan Sejarah dan Tamadun Islam, kecenderungan untuk menulis sesuatu yang bersifat wacana dan pemikiran kritis melalui penulisan bentuk penghujahan mula menguasai diri.

Penulisan begitu memang berisiko, lagi kritis lagi berisiko. Risiko dilabel malah dikafiryahudikan oleh saudara sesama Muslim malah disalah anggap oleh kawan-kawan sendiri. Namun itulah harga yang perlu dibayar bagi sebuah wacana yang jujur dan tidak berkepentingan. Menelaah karya-karya Prof Dr Hamka dan Dr Aidh Abdullah al-Qarni mengajarkan saya seni berdakwah melalui penulisan dengan memahami dan membujuk masyarakat dengan santun bahasa yang  terbaik.

Membaca buku-buku wacana tinggi oleh Prof Dr Syed Muhammad Naquib al-Attas, Prof Dr Wan Mohd Nor Wan Daud, buku-buku dan makalah-makalah ilmiyyah daripada gagasan Prof al-Attas dan pemikir-pemikir lain di dunia ini menghadirkan nalar wacana dalam bidang pemikiran, sejarah dan tamadun yang kritis dan berjiwa besar. Menghargai warisan ulama silam dan mendalami serta memahami kekeliruan Barat lantas menawarkan penawar yang terbaik bagi menyelesaikan isu-isu yang muncul.

Perjalanan  masih panjang, saya akan terus menulis dan menulis dan menulis. Sama ada dalam lapangan sastera mahupun akademik, sama ada dalam samar kepopularan atau wacana tinggi. Bak kata Prof Dr Hamka, sampaikan kebenaran sama melalui lisan atau penulisan. Mohon doa penulisan-penulisan ini akhirnya berjaya dibukukan dan ada penerbit yang sudi menerbitkannya.

Kepada Allah kita berserah dan semoga yang terbaik daripada-Nya kepada kita dan semoga Nabi Muhammad salla'Llahu `alayhi wasallam tidak malu mengakui kita umat baginda di akhirat kelak. Mohon doa daripada sahabat sekalian agar saya dapat menamatkan pengajian tepat pada masanya dan terus menyambung ke peringkat PhD, Insha'ALlah.

Sekian, terima kasih.

ZAHIRUDDIN ZABIDI
Wangsa Maju, Kuala Lumpur.

3 comments:

  1. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  2. Barakallahu fik. Semoga dipermudahkan urusan.

    Wassalam,
    Juliana

    ReplyDelete
  3. Terima kasih atas sokongan,Puan. Semoga kita terus menulis dan menulis.

    ReplyDelete